Citadelum et planteja el repte d’aixecar una ciutat romana que funcioni de manera eficient. Desenvolupat per l’estudi barceloní Abylight, és un dels pocs jocs d’estratègia que s’han desenvolupat a Catalunya i està influenciat per clàssics com Pharaoh, Imperium Civitas o Anno.

Partint del fòrum, has d’expandir la ciutat tenint en compte les necessitats dels habitants i els objectius de cada missió. L’estratègia passa, sobretot, per col·locar correctament els edificis que ofereixen serveis essencials —des de mercats fins a bombers o recaptadors d’impostos— dins la seva àrea d’influència. A mesura que es construeixen habitatges i es compleixen les expectatives dels veïns, la ciutat atrau més població.
Hi ha dues classes de ciutadans: els plebeus, imprescindibles com a mà d’obra, i els patricis, que aporten ingressos fiscals. Si aquests darrers estan contents, les seves cases milloren i la recaptació d’impostos augmenta. Però no només cal tenir cura dels ciutadans, també cal acontentar els déus amb temples i festivals, perquè poden baixar de l’Olimp a castigar o beneficiar la ciutat.
Per tal que la població prosperi cal dominar la gestió de la producció agrícola i industrial, construint diversos edificis de les respectives cadenes de subministrament. Per exemple, per fer pa cal combinar blat, collit en plantacions, i sal, extreta d’una mina, i que aquests recursos es guardin en un graner i un magatzem, respectivament, perquè l’edifici del forn en faci pans. Gràcies a menús específics, podem analitzar i ajustar la mà d’obra i les quantitats de béns produïts per optimitzar l’economia. A més, hi ha comerç exterior amb altres ciutats, que en ocasions serà imprescindible per aconseguir alguns recursos.
A part de tots els aspectes econòmics, un mapa d’exploració més enllà de la vista de la ciutat introdueix el vessant militar del joc, que tot i que és secundari, afegeix més profunditat a la proposta. Es poden reclutar tropes variades —legionaris, centurions, arquers, cavalleria o exploradors— i moure-les sobre el mapa d’exploració per entrar en combat amb els enemics. Les batalles són en temps real, però el control directe sobre les tropes és molt limitat i es basa sobretot en com desplegues les tropes.
L’actualització gratuïta 2.0 “Julius”, llançada l’11 d’abril de 2025, ha ampliat significativament les possibilitats de joc i ha incorporat el català gràcies a la tasca del Projecte Ce Trencada. D’una banda hi ha nous edificis i recursos que han enriquit les cadenes de producció. També s’ha introduït un sistema tecnològic que permet millorar edificis i magatzems gràcies al fòrum. Algunes de les novetats més interessants són les missions secundàries amb límit de temps i els judicis al Palau de Justícia, capaços de generar avantatges o penalitzacions en funció de les decisions que prenguis, una mecànica molt habitual en el gènere. En conjunt, Citadelum és un joc accessible i fidel a l’esperit dels grans clàssics, però alhora amb trets moderns que li confereixen una profunditat notable. Si bé la narrativa és discreta, les missions s’insereixen en un fil històric que aporta context i coherència. Els recursos tècnics són modestos i es reflecteixen en uns gràfics simples i animacions poc polides, però la riquesa de mecàniques i la varietat del gameplay el situen a l’altura de molts jocs actuals que, malgrat tenir un aspecte més lluït, ofereixen experiències més superficials.


