Activision i Bungie trenquen peres!

No fa ni 24 hores que Bungie Studios, l’estudi responsable de les primeres quatre entregues de la franquícia Halo i les dues que existeixen a dia d’avui de Destiny, ha emès un comunicat en el seu web explicant que la relació que els unia amb Activision s’ha acabat, mantenint Bungie el control total sobre la franquícia Destiny.

Us traduïm a continuació la nota que han publicat i que podeu trobar en anglès aquí

Quan vam començar la nostra associació amb Activision el 2010, la indústria dels videojocs es trobava en un lloc ben diferent. Com un estudi independent dedicat a construir una experiència nova, volíem que un soci estigués disposat a fer un gran salt de fe amb nosaltres. Vam tenir una visió per Destiny en la que hi crèiem, però per llançar un joc d’aquesta magnitud, necessitàvem el suport d’un soci distribuïdor ja establert.

Amb Activision hem creat una cosa especial. Fins ara, Destiny ha entregat una combinació de més de 50 milions de copies dels jocs i expansions per a jugadors de tot el món. Més important encara, també hem estat testimonis d’una notable comunitat: desenes de milions de guardians forts, s’aixequen i s’abracen a Destiny, a jugar junts, a fer i compartir records i fins i tot a fer coses veritablement grans que arriben molt més enllà del joc que compartim, per aconseguir un impacte positiu en la vida quotidiana de les persones.

Hem gaudit d’una carrera exitosa de vuit anys i m’agradaria donar les gràcies a Activision per la seva col·laboració amb Destiny. Amb vista al futur, ens complau anunciar plans per a que Activision transfereixi els drets d’edició de Destiny a Bungie. Amb la nostra notable comunitat de Destiny, estem preparats per publicar sols, mentre que Activision es concentrarà en franquícies de la seva propietat.

El procés de transició planificat ja està en marxa en les seves primeres etapes, amb tots dos, Bungie i Activision, compromesos a assegurar-se que la transferència sigui tan fluida com sigui possible.

Amb Forsaken hem après i escoltat, i ens hem apropat al que creiem que els nostres jugadors volen per obtindre una gran experiència amb Destiny. Tingueu la seguretat que n’hi ha més en camí. Seguirem el full de ruta per Destiny ja existent, i esperem publicar més experiències per temporades en els pròxims mesos, a més de sorprendre a la nostra comunitat amb anuncis emocionants sobre allò que queda més enllà.

Moltes gràcies pel vostre suport continuat. El nostre èxit es deu, en gran part, a l’increïble comunitat de jugadors que han adornat els nostres mons amb llum i vida. Sabem que l’autoedició no serà fàcil; encara hi ha moltes coses per aprendre a mesura que creixem com a estudi independent i global, però veiem oportunitats i potencials sense límits a Destiny. Sabem que noves aventures ens esperen tots junts en mons nous plens de misteri, aventura i esperança. Esperem que ens hi acompanyeu.

Ens veiem a les estrelles,

BUNGIE


Reaccions

En principi, sembla que la comunitat s’ho esta prenent força bé, com quelcom positiu, ja que gran part veia en Activision un soci que ha presionat Bungie per obtindre beneficis ràpids, deixant de banda la qualitat dels continguts a llarg termini.

Phil Spencer, vicepresident executiu de Gaming a Microsoft, ha aixecat polseguera amb un tweet referent a aquesta notícia:

Piulada de Phil Spencer en reaccionar a la notícia

Comenta que “miro endavant cap a un futur brillant treballant amb un dels meus estudis independents preferits en una de les meves franquícies favorites. Emocionat de veure com ells segueixen fent créixer i evolucionar Destiny”.

Aquest comentari ha fet pensar a molta gent que potser Microsoft podria apostar per recuperar a Bungie per a projectes exclusius amb el propi Destiny com a segell de prestigi per a les plataformes de Microsoft.

També és cert que el propi Phil Spencer va assegurar en els passats Game Awards que la seva filosofia no contempla fer continguts exclusius ni evitar la seva publicació en altres plataformes competidores; si es confirma això caldrà aplaudir Microsoft per donar preferència al consumidor per sobre dels propis interessos, però caldrà veure-ho per confirmar-ho.

En tot cas, crec que seria una noticia d’impacte si finalment Microsoft és fa amb els drets de Destiny, una franquícia que si bé ara no és de les més punteres, no aporta pas pocs jugadors, i ha signat amb anterioritat força contractes d’exclusivitat temporal amb Sony, la seva principal competidora. Tot això ara sembla fer volar coloms, caldrà esperar, i no descartar que Phil Spencer simplement comentés la notícia com un seguidor més.

Una altra reacció destacable es la del coordinador del fòrum de suport i ajuda al jugador de Bungie, David Dague, conegut pel sobrenom de DeeJ:

Reacció de David Dague, coordinador del fòrum d’ajuda i suport al jugador de Bungie

En aquesta piulada, en DeeJ comenta que “els canvis estan en marxa per nosaltres (com a companyia)” seguidament dient que “els nostres plans per Destiny continuaran sense canvis. Totes les actualitzacions de contingut segueixen al calendari (previst)”.

El calendari al qual es refereix és el que ja van mostrar poques setmanes abans de publicar l’actual season pass anomenat “Black Armory”, i que podeu veure a continuació:

Diagrama de continguts per aquesta temporada a Destiny 2: Forsaken

Per altra banda, Blizzard ha confirmat que Bungie podrà seguir fent servir la seva plataforma per llançar el joc a PC. Cosa que a curt termini entenem, però que ens costa d’entendre més enllà sense un acord específic entre les dues companyies per cedir aquest recurs a canvi d’una compensació adient. I tot això sense oblidar que ara Bungie passa a ser competidor d’Activision, amb el contrasentit obvi que seria proveir-los d’un recurs que no tenen a dia d’avui. En tot cas, a curt i mig termini sembla que no ha d’afectar greument els usuaris de PC. Veurem en el futur.

Piulada de Blizzard explicant que Destiny podrà seguir fent servir la seva plataforma a PC

La meva anàlisi

És improbable que Bungie mostri cap canvi important en el desenvolupament de Destiny de forma immediata. Com és obvi, el joc té un pla de ruta que Bungie insisteix que es manté intacte i, de fet, té sentit que així sigui. No sembla raonable fer canvis improvisats quan tots els continguts fins el proper agost han d’estar ja gairebé acabats, amb poc marge de maniobra per a experiments o riscos.

L’impacte el podrem veure a més llarg termini, on caldrà saber com pensa Bungie distribuir i publicitar les futures noves entregues del joc o DLCs de temporades. Fins ara aquesta era la tasca principal d’Activision, tot i que la comunitat de jugadors ha argumentat no poques vegades que tenia certa influència en el desenvolupament de continguts, fent-la culpable dels més decebedors.

Per ser justs, Activision ha estat sempre a Destiny, també en els moments en què el joc gaudia dels seus millors moments. Si se la considera responsable d’allò que ha esdevingut decebedor, caldria també fer-ho quan Destiny ha gaudit de millor salut i èxit, amb Forsaken ara o sobretot en els temps de Taken King.

Aquest serà, doncs, un repte important per a l’estudi de Bellevue, que no ha deixat de tenir força problemes fins ara per arreglar alguns errors del joc que, en casos extrems, impedien fins i tot progressar a les raids, o per desenvolupar continguts que enganxessin els jugadors durant mesos.

Tampoc sembla que anessin gaire sobrats de recursos en treure la segona entrega de la franquícia, que va apostar per continuar amb un motor antic que es queda molt curt en exprimir al màxim les plataformes actuals i que sembla que va ser únicament una excusa per poder treure un client per a PC, ampliant, això sí, el mercat al qual es dirigien, i els possibles beneficis.

Bungie ha de decidir, o bé optar per fer una entrega totalment nova (rumor sempre molt recurrent, aquest), o bé fer-ho per un “pagament per servei” on aniran fent millores tècniques de forma gradual amb entregues descarregables en format de temporades digitals, semblant a qualsevol altre servei similar, on l’usuari  paga per una subscripció i aquesta aporta beneficis i inversió a l’estudi per als propers continguts de forma sostinguda, allargant la vida de la franquícia fins gairebé a l’infinit.

Personalment, m’inclino a creure en aquesta darrera opció, considerant que Bungie ha tingut molts problemes per fer una segona entrega que no semblés més aviat una expansió de l’anterior sense els continguts d’aquesta, únicament per obrir mercat a PC. Sembla que es senten més còmodes en el desenvolupament continu que no pas en grans seqüeles.

Sembla una tendència en molts jocs en línia, tot i que no a tots, el funcionament de temporades finançades amb DLCs i/o microtransaccions, que en el cas de Destiny son tan sols estètiques, per a finançar-se de forma sostinguda.

Tot plegat es podria camuflar rere el nom d’una seqüela, tal com es va fer a la darrera entrega, però veig difícil que hi hagi cap canvi radical en el model de negoci actual.

Quan a publicitat i distribució, Bungie podria vendre temporades tant sols en format digital, i la franquícia ja gaudeix d’un renom i prestigi que no fan necessària una campanya de màrqueting de la mateixa magnitud que caldria per a una franquícia completament nova. Destiny és ja una icònic i reconegut arreu per un munt de jugadors.

Tampoc sembla que les experiències amb Microsoft primer, i Activision després, hagin agradat massa a Bungie. Per tant, sóc reticent a creure que cercaran el suport de ningú altre, i segurament centrin els seus esforços en fer quelcom per al futur sense condicionants externs que coartin la seva creativitat, permetent fer el joc que la comunitat de guardians somia poder gaudir.

Si m’equivoco, no cal que sigueu indulgents. Jo he dit la meva, sigueu valents guardians! Feu la vostra anàlisi als comentaris!

Segueix-nos

Entra a la comunitat!

Grup de Telegram de Gaming.cat

Entra o registra’t

Vídeo Destacat