Bonelab, el joc de realitat virtual més esperat del 2022?

El passat 29 de setembre es va publicar Bonelab, de l’estudi Stress Level Zero

Avui us presentem una anàlisi d’un dels jocs més esperats de l’any. Un joc que atreu fanàtics i detractors, i que no deixa indiferent a ningú.

Història de la publicació del joc

Poc després de publicar el seu anterior títol, Boneworks per PCVR el 2019, Stress Level Zero va anunciar que estava treballant en un successor d’aquest joc que estaria disponible per a Meta Quest 2 amb el nom clau “Project 4”. Durant molt de temps, l’estudi es va mantenir hermètic i d’aquest projecte no se’n va saber res. L’anunci oficial del joc no va arribar fins a l´’abril de 2022 amb un tràiler al Meta Gaming Showcase 2022. La data del joc també es va mantenir en secret fins que el passat 22 d’agost, Brandon Laatsch, el cap de l’estudi, va anunciar per sorpresa que el joc sortiria a la venda al cap de 7 dies.

Què és Bonelab?

Bonelab és una adaptació millorada del motor del joc Boneworks que funciona a PCVR i a Meta Quest 2. El joc conté una campanya amb una sèrie de nivells que segueixen una història, i també té uns modes de joc lliure.

Una escena del mode parkour de Boneworks, un mode amb una sèrie de nivells en que hem d’anar del punt A al punt B en el mínim de temps.

Què té d’especial Boneworks?

Boneworks va ser un joc desenvolupat específicament per a realitat virtual que recollia algunes de les idees que en el seu dia van fer popular la saga Half Life. Específicament, de Half Life n’heretava l’estètica futurista i els trenca-closques basats en mecànica i jocs de plataformes. Explotava al màxim les possibilitats que la realitat virtual posava sobre la taula. Permetia al jugador interactuar amb tots els objectes, córrer, saltar i escalar. També encoratjava l’exploració, amb nivells relativament lineals però que permetien al jugador seguir diferents camins i accedir a parts amagades del mapa.

Si bé la història del joc no va entusiasmar ningú (sobretot en comparar-la amb els títols de la saga Half Life), la mecànica del joc sí que va atreure molta atenció. A difer`ència de Half Life Alyx, el successor oficial de Half Life 2 publicat per Valve per a realitat virtual, Boneworks no feia cap concessió a l’accessibilitat. Parlant clar: per jugar a Boneworks s’ha de tenir un estómac de ferro. El joc només es pot jugar fent servir locomoció suau amb joystick, i el joc fa que el jugador salti i s’enfili. A més, el motor del joc simula el pes dels objectes i el cos de l’avatar del jugador interactua amb el món. Això fa que sovint es produeixi una desconnexió entre la posició de les extremitats de l’avatar i els braços del jugador i és molt fàcil marejar-se.

Tot i així, per aquells que són capaços de tolerar els moviments de càmera i la desconnexió puntual dels braços, el joc permet un nivell d’immersió que no és equiparable a cap altre títol de realitat virtual. Prova d’això és que tres anys després de la publicació del joc, Boneworks segueix sent un dels jocs més populars entre creadors de contingut a TikTok i Youtube.

Què aporta de nou Bonelab?

A banda de seguir una història diferent però ambientada en el mateix univers, Bonelab és idèntic a Boneworks en molts aspectes. No obstant això, afegeix un parell de característiques noves:

  1. Un sistema d’avatars on les característiques físiques de l’avatar alteren els seus atributs i l’escala en què veiem el món.
  2. Vehicles.
  3. Un nou SDK que facilita la creació de mods, que el joc reconeix com a fonamentals per a la longevitat del títol.
El sistema d’avatars permet alternar entre diferents avatars en qualsevol moment amb un simple gest.

L’estructura del joc

Les funcionalitats del joc es desbloquegen a través de completar el mode d’història. En comptes d’un menú de joc, existex el que s’anomena el Hub, que forma part de l’escenari de la història i que és un espai on el jugador pot triar què vol fer.

Vista general del Hub de Bonelab

Ara per ara, el Go-Kart és l’únic vehicle disponible en el moment de llançament del joc però s’esperen més vehicles creats per la comunitat

El Go-Kart és una de les novetats més populars del joc.


El Hub divideix les activitats en quatre modes de joc diferent:

  • Arena: el jugador combat una sèrie d’enemics que van apareixen progressivament.
  • Parkour: el jugador ha de completar unes tasques en el menor temps possible.
  • Tac Trials: el jugador ha de completar un nivell eliminant els enemics en el menor temps possible.
  • Sandbox: mapes sense un propòsit definit en que el jugador pot afegir enemics i objectes.

La campanya del joc consta de 19 nivells que el jugador pot completar en 4 o 5 hores, depenent del temps que inverteixi en explorar el mapa. L’estil dels nivells canvia molt d’un a l’altre, perquè els desenvolupadors fan servir alguns dels nivells per demostrar el potencial del motor del joc. Per exemple, en un dels nivells el jugador ha de defensar un punt d’interès al centre del mapa contra una sèrie d’enemics que van apareixent del no res.

La “Spawn Gun” permet afegir al mapa enemics i objectes de tota mena.

Els gràfics i la comparació entre Meta Quest 2 i PCVR

L’aspecte del joc a Quest 2 ´és pràcticament calcat a l’aspecte a PCVR. Sembla ser que el miracle està en l’optimització del motor del joc i també amb el disseny modest de la geometria dels escenaris. Alguns usuaris de PCVR s’han queixat de que el joc mostra una boira blanca que fa impossible veure a llarga distància, i han destacat que el joc en certa manera és un pas enrera en qualitat gràfica comparat amb Boneworks.

En les nostres proves, hem vist poca diferència entre ambdues versions del joc, tret d’alguns detalls puntuals. Per exemple, per algun motiu la versió de Quest no permet retornar al cinturó els carregadors de munició.

Els Mods

Un dels punts forts de Bonelab són les eines per crear modes que SLZ ha publicat per Unity. Ambdues versions del joc, Quest 2 i PCVR, permeten instal·lar mods, encara que aquests han de ser compilats per separat per a cada plataforma. El principal repositori de mods de la comunitat de jugadors de Boneworks és a mod.io. Els mods afegeixen nous avatars al joc, mapes, armes i objectes especials. El nombre de mods disponibles es comptaven per centenars als pocs dies del llançament del joc.

Captura de pantalla de la pàgina principal de Bonelab a mod.io 30 dies després del llançament.

Alguns dels mods afegeixen prestacions fonamentals que probablement SLZ incorporarà al nucli del joc d’una manera o altra en alguna futura actualització. En particular, els següents mods han despertat molt d’interès:

  • Bonelab Multiplayer Mockup: aquest mod implementa un mode multijugador fent servir l’API de Discord. El sistema té limitacions i és relativament complex d’instal·lar però permet a múltiples jugadors co-existir en un mapa i interactuar amb objectes físics. Aquests dies, TikTok i Youtube van plens de vídeos d’aquest mod.
  • SW’s Camera Mod: aquest mod afegeix una càmera externa que el jugador pot portar a la mà a l’estil càmera GoPro o deixar-la fixa a l’escenari. La vista de la càmera es pot veure des del PC a la finestra plana del joc, el que permet filmar vídeos en 3a persona.

Conclusions

Bonelab és sens dubte un dels títols publicats el 2022 que donarà més a parlar. La campanya del joc pot decebre als que n’esperin una història sòlida i moltes hores de joc; però el disseny dels nivells és molt original i molts dels nivells del mode història conviden a jugar-hi múltiples vegades. El joc va vendre milers de còpies el dia en què va sortir a la venda, però l’èxit a llarg termini s’haurà de jutjar dependent de la quantitat i la qualitat del contingut creat per la comunitat. Fins on se sap, l’estudi no té plans definits de publicar DLCs.

Val la pena destacar, una vegada més, que aquest joc no és per a tots els gustos. El sistema de locomoció i el disseny dels nivells fan que pugui marejar fàcilment els jugadors. Tot i que el joc ha rebut milers de notes de 5 estrelles a la tenda de Meta, hi ha un percentatge significatiu de notes d’una estrella d’usuaris que s’han queixat de que el joc falla i està poc polit. En la nostra opinió, la locomoció del joc no és tan suau com la que es veu en els títols més popular de shooters en primera persona (per exemple Contractors). La contrapartida és que saltar i escalar en aquest joc és molt més gratificant que en altres títols, i la mecànica de canviar d’avatar per a completar tasques diferents dóna una nova dimensió a la manera de jugar i al disseny dels nivells.

You may also like

Entra a la comunitat!

Grup de Telegram de Gaming.cat Fes-te soci de l'Associació GamingCat